ЩОРІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

 

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про фахову передвищу освіту» система забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) передбачає здійснення низки процедур і заходів, серед яких – здійснення за участю здобувачів освіти моніторингу та періодичного перегляду освітньо-професійних програм з метою гарантування досягнення встановлених для них цілей та їх відповідності потребам здобувачів фахової передвищої освіти і суспільства, включаючи опитування здобувачів фахової передвищої освіти, про що зазначено й у Положенні про організацію освітнього процесу у Відокремленому структурному підрозділі «Кілійський транспортний фаховий коледж Державного університету інфраструктури та технологій».
Якісний склад науково-педагогічних, педагогічних працівників, як зазначено у Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти у ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж ДУІТ», є одним із провідних чинників забезпечення якості освітньої діяльності у коледжі.
Функціонування системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж ДУІТ» також передбачає щорічне оцінювання науково-педагогічних, педагогічних працівників закладу та регулярне оприлюднення результатів таких оцінювань на офіційному веб-сайті коледжу та в будь-який інший спосіб.
Щорічному оцінюванню підлягають науково-педагогічні та педагогічні працівники, посади яких включено до переліку посад науково-педагогічних, педагогічних працівників ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж ДУІТ».
Під час оцінювання науково-педагогічних, педагогічних працівників, як правило, застосовують:
- проведення відкритих занять з подальшим їх оцінюванням педагогічними працівниками та членами адміністрації;
- директорські контрольні роботи;
- оцінювання обсягу та якості розробленого педагогічним працівником навчально-методичного забезпечення дисципліни;
- професійну активність викладача.
Складовою моніторингу якості освіти та оцінювання якості роботи науково-педагогічних, педагогічних працівників є опитування на добровільній основі здобувачів фахової передвищої освіти, випускників, науково-педагогічних, педагогічних працівників, стейкхолдерів або інших представників освітнього процесу щодо задоволеності методами навчання і викладання та оцінки якості надання освітніх послуг у коледжі, що проводиться відповідно до Положення про опитування учасників освітнього процесу та зацікавлених осіб у Відокремленому структурному підрозділі «Кілійський транспортний фаховий коледж Державного університету інфраструктури та технологій».
Опитування є невід’ємною складовою системи внутрішнього забезпечення якості освіти коледжу, важливим критерієм, який допоможе удосконалити систему якості освіти в закладі.
Результати оцінювання поширюються шляхом внутрішнього інформування:
- оприлюднення рейтингу на сайті коледжу;
- оприлюднення й обговорення рейтингу на зборах, засіданнях колегіальних, дорадчих та робочих органів;
- інші методи, що не суперечать чинній нормативно-правовій базі.
Опитування здобувачів освіти проводиться шляхом online-анкетування анонімно та на добровільних засадах.
Завданням анкетування є:
- залучення усіх учасників освітнього процесу до участі в управлінні закладом освіти;
- отримання надійної та якісної інформації про ставлення здобувачів освіти до діяльності науково-педагогічних та педагогічних працівників, у тому числі про застосування інноваційних методик навчання в їх роботі, формування мотивації викладацького складу;
- демонстрація зв'язку між діяльністю викладача і результатами цієї діяльності, які полягають у засвоєнні здобувачами освіти життєво необхідних і професійних компетентностей, рівня їхньої культури, ерудиції, умінні застосовувати теорію на практиці;
- використання анкетування як одного з елементів моніторингу системи контролю за якістю освітнього процесу;
- отримання зворотного зв’язку щодо якості освіти в коледжі;
- підвищення ефективності освітнього процесу.
Згідно з розпорядженням директора ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж ДУІТ» у жовтні 2022 року в коледжі було проведено анонімне опитування здобувачів освіти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Навігація і управління морськими суднами» галузі знань 27 Транспорт спеціальності 271 Річковий та морський транспорт.
Опитування проводилося шляхом online-анкетування (за допомогою Google-форм) анонімно та на добровільних засадах. В опитування взяли участь 20 здобувачів освіти, що становить 100% загального складу групи СВ-419.
Узагальнені результати опитування здобувачів освіти  представлені на діаграмах та відображені у відсотковому значенні відповідно до кількості респондентів, які надали відповіді в анкетах.
Аналіз результатів опитування здобувачів освіти Відокремленого структурного підрозділу «Кілійський транспортний фаховий коледж Державного університету інфраструктури та технологій» дає можливість зробити наступні висновки.
ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж ДУІТ» забезпечує реалізацію здобувачами освіти права на якісну та доступну фахову передвищу освіту, передбаченого Законом України «Про фахову передвищу освіту».
Обрання здобувачами освіти вибіркових навчальних дисциплін регламентується Положенням про порядок та умови обрання здобувачами освіти вибіркових навчальних дисциплін у ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж ДУІТ. Вибір здобувачем освіти освітніх компонентів в обсязі, що складає не менш як 10% загальної кількості кредитів ЄКТС, створює умови для поглиблення професійних знань в межах обраної освітньої програми та здобуття додаткових спеціальних професійних компетентностей, розширення або поглиблення результатів навчання за загальними компетентностями.
90% респондентів відповіли, що їм подобається система вибору дисциплін в коледжі, оскільки рівень поінформованості про перелік дисциплін, які пропонуються для вибору, проведення викладачами презентацій дисциплін вільного вибору (85%) дають можливість ознайомитися із силабусами освітніх компонентів вільного вибору.
Що стосується питань освітньої та організаційної підтримки здобувачів освіти, то вони визначені Положенням про організацію освітнього процесу, Положенням про внутрішню систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої та передвищої освіти у ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж Державного університету інфраструктури та технологій».
Аналіз відповідей здобувачів освіти щодо викладання дисциплін в коледжі свідчить про те, що для забезпечення якості отриманих знань педагогічні працівники коледжу застосовують сучасні мультимедійні та інші технічні засоби навчання (100%), залучають до науково-дослідної роботи (60%), є доступними для здобувачів освіти в позааудиторний час та надають консультації за потреби здобувача освіти (100%).
Ключовим питанням для здобувачів освіти коледжу є дотримання академічної доброчесності. Здобувачі освіти ознайомлені з Кодексом академічної доброчесності Державного університету інфраструктури та технологій, Положенням про академічну доброчесність у ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж Державного університету інфраструктури та технологій». Педагогічні працівники, здобувачі освіти та інші співробітники коледжу зобов’язані дотримуватися загальновизнаних норм етики, моралі, поважати гідність осіб, які працюють та навчаються в коледжі, підтримувати систему демократичних відносин між представниками всієї освітньої спільноти, сприяти підвищенню морально-психологічного клімату в колективі, спрямовувати свої дії на зміцнення авторитету навчального закладу.
100% респондентів погодились з тим, що учасники освітнього процесу коледжу дотримуються принципів академічної доброчесності.
Щодо критеріїв оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, то вони є зрозумілими для 95 % респондентів.
90% учасників опитування відповіли, що викладачі коледжу об’єктивно, чесно та неупереджено оцінюють знання здобувачів освіти. У 95% респондентів не було випадків конфлікту з викладачами під час контрольних заходів.
У коледжі створюються умови тісного зв’язку між теорією та практикою. Основними видами практики в коледжі є:
- навчальна (навчальна плавальна, практика в майстерні);
- виробнича (виробнича плавальна, штурманська, технологічна (слюсарна, судноремонтна – частково може проводитися на судні під час плавання).
Можливі й інші види практики.
Так, 100% опитаних респондентів мають можливість ознайомитися з програмами практик. Це сприяє тому, що майже всі здобувачі освіти (90%) відповіли, що практична підготовка дозволила їм отримати необхідні компетентності для здобуття професійних якостей.
Враховуючи результати опитування здобувачів освіти, дійшли висновку щодо:
- забезпечення більш широкого інформаційного забезпечення (презентацій) вибіркових навчальних дисциплін;
- продовження роботи щодо виявлення найбільш здібних і талановитих, схильних до науково-дослідної роботи здобувачів освіти;
- активізації роботи стосовно популяризації академічної доброчесності учасників освітнього процесу;
- підвищення рівня зв’язку між теоретичною і практичною підготовкою здобувачів освіти;
- залучення здобувачів освіти до процедури періодичного перегляду освітньо-професійних програм з метою забезпечення їх якості.
Результати та рекомендації, отримані після проведеного опитування здобувачів освіти, розглянуто на засіданні педагогічної ради  ВСП «Кілійський транспортний фаховий коледж Державного університету інфраструктури та технологій».